~Pompiliu Comşa: „Încurajări de zbor, marginalii la poezia Anei Panovici“

Personal n-o cunosc, deşi i-am publicat căteva texte în revista ”Nova Apollonia” şi mai apoi pe site-ul ”Zona Interzisă”, pe care le păstoresc de ceva ani. Într-una din zilele trecute, secretara Facultăţii de Ştiinţe ale Comunicării, distinsa Didica TRUFIN, mi-a dat spre lectură două cărţi care-i poartă semnătura. Prima, ”Test de suflet”, apărută în 2005, m-a convins de talentul ANEI PANOVICI, care, îmbătată de frumos, a coborât din Chişinău cu poezia în suflet şi priviri. În cele 50 de pagini, împodobite cu lucrări de grafică originale care-i poartă amprenta, fosta elevă a Gimnaziului nr. 64 din oraşul Durleşti, cochetează cu literatura de bună calitate, lucrând sistematic asupra limbajului specific. Asta după debutul la 9 ani şi o perioadă îndelungată de activitate în cadrul Cenaclului ”Auraş-Păcuraş” şi al Teatrului poetic ”La Steaua”, după cum precizează dascălul care-i veghează paşii pe acest tărâm cu nestemate, Raisa PLĂIEŞU.

Viitoarea jurnalistă îşi probează maturitatea şi progresul creaţiei, mai ales în volumul ”Clipe”, apărut doi ani mai târziu decât primul analizat. De aceea, fiecare clipă a vieţii sale este luminată de dragostea familiei, un univers ce-i dăruie speranţă. La versurile de până mai ieri, tânăra, care pe 4 aprilie a.c. a împlinit 20 de primăveri (n.m. La Mulţi, Mulţi Ani!), adaugă suprinzătoare eseuri şi aforisme. De data aceasta, vocabula poetică poartă în ea un sens adânc, chemător înainte, spre stele. Orice început îşi are izvorul său, lucru remarcat de mai vârstnicii săi colegi într-o visare, anume Tudor PALLADI, cunoscuta Claudia PARTOLE, din nou Raisa PLĂIEŞU, Elena MIRON. Fata Nadejdei şi a lui Vitali scrie versuri, pictează şi cântă, plus c-a dobândit o salbă de premii care-i justifică drumul ales. Ana se joacă de-a v-aţi-ascunselea cu cuvintele şi-i ies imagini de o fineţe rară: ”E greu să fii faţă-n faţă cu singurătata chiar şi într-o mulţime de oameni”, ”Din tăierea vieţii se naşte poezia”.

Pariem pe viitorul Anei PANOVICI, studenta Universităţii ”Apollonia” din Iaşi, una din vocile certe ale poeziei tinere femenine din Republica Moldova, mai ales că pentru ea a scrie nu este doar un moft, ci ”modus vivendi”.

prof. asociat POMPILIU COMSA,

Facultatea de Ştiinţe ale Comunicării şi Jurnalism,

Universitatea ”Apollonia” Iaşi