~Silviu Vasilache: Interviu cu Angela Baciu

“Sunt o militantă pentru prietenia între scriitori”

Interviu cu poeta si publicista ANGELA BACIU din ROMANIA, cu ocazia primirii premiului UNIUNII SCRIITORILOR DIN ROMANIA, filiala Iasi, pentru volumul publicistic “MARTURII DINTRE MILENII”

Realizat de Silviu VASILACHE

Silviu VASILACHE: D-na Angela Baciu, iată că se întâmplă din nou: un creator din Galaţi este apreciat …la Iaşi,mai exact ati fost invitata de UNIUNEA SCRIITORILOR DIN ROMANIA, filiala IASI. Ce înseamnă asta, că la bilanţul de sfârşit de an, cei de la Iaşi au adăugat puţină culoare?

Angela BACIU: Nu cred in bilanţuri! Sunt un om activ, optimist, încrezător în forţele mele. Cred că nici in ultima zi a vieţii mele nu mi-aş face bilanţul…şi atunci aş mai avea ceva de zis, de scris; indiferent  de ce mi-a dat sau luat viaţa, nu m-am gândit să dau înapoi, să-mi pun intrebări fară răspunsuri. Forţa si puterea mea interioară mi-au aratat mereu doar drumul din faţă. Nu cred in bilanţ, cred in fapte, proiecte duse la bun sfârşit, in toate cărţile sincere, în dialogurile şi bucuria de a mă intalni cu cititorii mei, in puterea cuvântului scris.

S. V: Care sunt deci faptele de creaţie pentru care i s-a recunoscut valoarea unui artist din Galaţi? (n.a.Angela Baciu nascuta la 14 martie 1970 in Braila), tot pentru starea de excepţie a poeziei? Ce ati facut la Iasi ?

A.B.: Marţi 9 decembrie 2008 am fost invitată la “Galele Premiilor Uniunii Scriitorilor din România”- filiala Iaşi, unde s-au acordat premii pentru cele mai bune cărţi apărute in anul 2007, la diferite secţiuni. Si pentru mine a fost o surpriză, cartea mea de interviuri “Mărturii dintre milenii” publicată la Editura Limes, Cluj – redactor poetul Mircea Petean- a primit Premiul pentru Eseu si Publicistică. Poate pentru că toate cele 63 de interviuri inedite publicate cu mari nume ale literaturii române contemporane (şi îi numesc acum doar pe câţiva: Radu Carneci, Barbu Cioculescu, Constantin Ciopraga, Dan Al.Condeescu, Alexandru George, Al.Husar, Emil Iordache, Cezar Ivănescu, Dumitru Matală, Emil Manu, Dan Mănuca, Mircea Micu, Ion Miloş, Mircea Muthu, Fanuş Neagu, Ion Pop, Cornel Regman, Ion Rotaru, Mircea Sântimbreanu, Eugen Simion, Mircea Horia Simionescu, Radu G.Ţeposu, Laurenţiu Ulici, Lucian Vasiliu, Teodor Vârgolici, Mircea Zaciu si mulţi alţii-din nefericire, unii nu mai sunt printre noi- vorbesc despre condiţia scriitorului in epoca actuală, modele creatoare, relaţia magistru-ucenic, promovarea literaturii române in străinătate, reconfigurarea scării de valori, necesitatea revizuirilor, etc. Mă onorează, deoarece juriul a fost alcătuit din mari personalitaţi literare: acad.Dan Mănuca, Vasile Spiridon (preşedinte), Constantin Dram, Cristian Livescu şi Constantin Pricop.

S.V.: Aţi mai primit si alte premii anul acesta…

A.B.: Anul 2008 a fost pentru mine foarte încărcat profesional: pe lângă Premiul Uniunii Scriitorilor din România – filiala Iaşi, cartea aceasta de interviuri a fost premiată şi la Botoşani la “Festivalul de Poezie “Porni Luceafarul- Zilele caietelor botoşănene”, unde a fost o mare onoare să primesc premiul alaturi de alte mari personalitaţi ale culturii şi literaturii române. Au urmat Diploma de Excelenta “75 de ani de la nasterea poetului Grigore Hagiu”, in cadrul “Festivalului National de Poezie Grigore Hagiu”, Diploma de Excelenta din partea Colegiului National “M.Kogalniceanu” – 130 de ani de la intemeierea şcolii – diploma pentru intreaga activitate si pentru promovarea culturii (poeziei in special) în rândul tinerilor, Diploma de Excelenţă “Poetele oraşului Galaţi” in cadrul “Zilelor Bibliotecii V.A.Urechia” Galaţi. Orice premiu este important in cariera unui scriitor, recompensând toată stradania lui, toate zilele si nopţile muncite pentru o idee…Important este să comunici cu cititorul, să-i fii alături şi să laşi în urma ta ceva bun, ceva memorabil.

S.V.: Dar experienţa focşăneană şi “Salonul literar Dragosloveni” ce a însemnat? V-ati lansat acolo doua carti.

A.B.: Am participat la ediţia 2008, lansându-mi cele doua cărţi “De mâine pâna mai ieri, alaltăieri » Ed.Limes si « Mărturii dintre milenii » – aceeasi editură si am susţinut şi un scurt recital poetic ; din Galaţi a fost prezent si poetul Sterian Vicol – redactor  sef « Porto Franco » care a primit Diploma de Excelenţă din partea revistei “Oglinda literară”.

S.V.: Moş Crăciun v-a adus un dar preţios: aţi primit calitatea de membru în Asociaţia Scriitorilor de Limbă Română din Quebec. N-o să crească nepermis nivelul de invidie în oraş?

A.B.: Este adevărat, sunt oameni care apreciază valoarea, inclusiv a proiectelor culturale…Sper să le dezvoltăm şi să dăm un exemplu şi altora. Probabil ca unii privesc cu ochi buni, alţii…nu, e dreptul fiecăruia să reacţioneze cum simte. E o boală a timpului, oamenii s-au mai schimbat, au devenit mai reci, distanţi, apar orgolii, invidii…
S.V.: Va referiţi la scriitorii gălaţeni?
A.B. : Vorbesc in general, eu sunt o militantă pentru prietenia între scriitori, pentru comunicare si colaborare, să ne bucuram unii de ceilalţi, viaţa este prea scurtă, n-avem timp s-o trăim… dar să ne urâm?…Ar fi păcat!…

S.V.: Cum ar trebui sa fie azi scriitorul român?

A.B.: Bun, deschis către cititor, internaţional – să zic aşa – să nu mai aiba graniţe mentale, să nu mai sufere de complexul provincialului, să fie el insuşi, să scrie ce are de scris, să nu se intrebe ce asteaptă ceilalţi de la el, să facă tot ce trebuie pentru a-şi scrie opera şi să aibă curaj pentru cuvântul său.

S.V.: Nici mediul electronic nu vă este străin. Tocmai am citit că poeta Angela Baciu va fi accesibilă prin internet (si in antologii) şi cititorilor de limbă maghiară, slovacă şi cehă….

A.B.: Am mai spus acest lucru in interviurile mele. Este vorba despre un proiect de « Promovare a literaturii române în spaţiu european » la care am participat mai mulţi scriitori români, textele noastre fiind traduse in trei limbi. Există şi un program de promovare a noastră în Praga – poeziile fiind traduse şi afişate in spaţii centrale, în tramvaie, autobuze, staţii de metrou…

S.V.: Pe când şi la noi asemenea proiecte ?

A.B. Veţi râde, dar există asemenea proiecte, important e să fie si oameni deschişi să ne sprijine in aşa ceva.

S.V.: Pentru ca vorbim despre proiecte, proiectul « Atelierele poetei Angela Baciu » a trezit si admiraţie, şi invidii. Ce urmăriti cu acest proiect ?

A.B.: Am mai spus, întotdeauna prin tot ce fac marea mea dorinţă e sa las ceva bun in urma mea, ceva memorabil. Programul «Atelierele Angelei Baciu » isi doreste, pe langă recunoasterea oficială a vieţii si moştenirii culturale pe care o are oraşul Galaţi, să incurajeze comunitatea să se dezvolte si să introducă teme de dezvoltare, prin diferite acţiuni culturale. Programul este gândit să promoveze pe o perioada mai lungă cooperarea culturala si să facă cunoscută cultura gălăţeană printr-o idee cu dimensiuni si semnificaţie europeană. Acest proiect pune cultura in centrul vieţii oraşului şi caută in ea inspiraţie, tinere talente, implicare, interculturalizare, comunicare. Copiii, elevii (din şcoli generale, licee, orfelinate, asociaţii pentru copii, s.a) pot avea întâlniri cu iniţiatoarea proiectului,  în parteneriat cu Biblioteca « V.A.Urechia », organizând ateliere, seminarii, cenacluri, lansări de carte, reviste, spectacole.
Prioritatea este apropierea tinerilor de valorile culturale europene comune; promovarea dialogului cultural şi cunoaşterea reciprocă a culturii şi literaturii europene; evidenţierea rădăcinilor comune şi a elementelor similare din patrimoniul literar european, diversitatea culturală şi dezvoltarea noilor forme de expresie literară; creşterea accesului şi a participării publicului larg la patrimoniul cultural comun al Uniunii Europene.

S.V.: Avem un animator cultural în plus, deci un poet în minus?

A.B.: Nicidecum! Lucrez la un volum de poeme în proză…de dragoste, sper ca până la sfârşitul anului 2009 să îl pot publica. Pregătesc un spectacol-poem pe versurile mele (şi sper sa primesc ajutor pentru punerea lui în scenă, de la prietenii noştri, actorii din teatru), şi un volum de publicistică, cu scriitori contemporani din zona Moldovei.

S.V. D-na ANGELA BACIU, va multumesc foarte mult.

ianuarie 2009, Romania, Galati