~Paul Polidor: „Poemul – mod de viaţă“
ASCULTĂ CIACONA …
Fond muzical: CIACONA ÎN FA MINOR de JOHANN PACHELBEL
(la orga Bisericii Negre din Braşov: HANS ECKART SCHLANDT)
Ascultă Ciacona cum plânge, iubito,
Să simţi cum barocul devine prezent
În ceaşca din faţă de scrumuri invit-o
Sonorul de cremeni ca fard somnolent.
Sugrumă-i mirajul trenând cantilenă
Sub gheţul de marmuri, sub setea din guri,
Şi corul de aripi rămâne pe scenă
Trecut modalism năpădit de mixturi…
____________
LABIŞ
A iubit o singură femeie.
Femeia cu ochi de mălini…
____________
SEMN
Din fosa vremii ies
w a g n e r i e n e – a l ă m u r i…
____________
SĂ SPUI
să spui ceva oamenilor
mi s-a zis
dacă ai ceva de spus
şi mutam
în găoacea ei
tăcerea
n-am pus lirei
mai puţini paznici
tot ce stă sub putere
tace
face
____________
NOI
E-o pulbere de amintiri ce nu-mi dă pace
E-o ramură de brad uitată-n vitriol
E-un diavol rătăcit ce-n mine zace
Ca un „je t’aime” trădat la demisol.
Adună-mă din staţii de tramvaie
Sunt rana timpului cea dureroasă
În timp ce tu, înaintând prin ploaie,
Eşti ca-n trecut, tăcută şi frumoasă…
____________
DISEMICLEPSIDRA
Din coasta lui.
A înşelat cu diavolul.
Înseamnă că e neagră.
Bărbatul roşu.
Aşa a apărut Stendhal.
Departe de Tao.
Viaţa pendulă.
Ora şase abisala.
De la trei înspre unu înalta.
Mereu pendularea.
Aproape (semi)cerc.
Înăuntru zidul contradicţiilor.
Chinezesc sau nu.
Între şaizeci şi nouăzeci de grade roşul e aprins.
Pentru unul din duet.
Dialectica înlocuirii lui A de către B.
Şi invers.
Penetrări celeste coboară în profunde.
Principiul feminin receptiv intangibil.
Numai când yin îl presupune pe yang.
____________
PALMONOV. SPUNERE
Mi s-a spus
că răzmeriţa
poate fi înăbuşită
mi s-a spus
că glasul
poate fi sugrumat.
Cu deznodământul ştiut
despuiam crengile tăcerii
eram orb la seva mustind
mai strigător ca aerul.
La primăvară
va înflori un alt nud
cu goliciunea supusă
la ce
cui
____________
DIE SPUR *
Die Nachfolger halten die Schöpfung in den Händen.
Du bist immer noch am Leben.
Du ahnst es.
Metastazische Hitze. Hände – Brennen…
Die Erlöschung, das erträumst du.
Blumen, das werden die erwachten Finger, das Gedicht – Blütenstaubbläter.
Die Zeit, das wird der Windhauch sein.
Du bist erwacht.
Ich kann dich nicht ansehen.
Du wünschst nicht zurückzukommen?
Du weinst.
Und der Hände Jugend wundert dich nicht.
Die Spur – „Urma” – Traducere în limba germană de Laura Renata Cost
____________
PURITATE
Se scutură garoafele o pulbere de rozuri
Sub albinări de clipe şi desfrunziri de aştri
Desfrânge-mă supleţii neante de frumos,
Suspină-mă în stâncă amurgă de sihaştri…
Se scutură garoafele o muzică întoarsă
Sub candelabre albe, străine de cuvinte,
Înfrânge-mă în volburi neante de fântâni,
Garoafă cu flori albe, garoafă ce nu minte !
____________
DESPRE NAŞTEREA ANTINOMIEI
„Înfrânge-mă” atrage centripetalul.
„Desfrânge-mă” destrage centrifugul.
Pleonasmizând.
„Înfrânge-mă în volburi neante de fântâni”
magnetizat teluric.
„Desfrânge-mă supleţii neante de frumos”
lasă loc arcuirilor
dinspre interiorul lucrurilor.
Capabile
de o tensiune ascunsă.
Proporţională
conform legii lui Hooke
cu deformările.
Antinomiile se nasc şi prin operaţie cezariană.
____________
VIS
Îţi scriu cu aripile-n raze, dintre sori,
Atingătoare şi-albe-n traiectorii
În umbra lor de-argint să îţi omori
Ochii tăi recii, visătorii…
Aveau acele mări irizator contur
Mări de materii şi astrale doruri
Nostalgica-ţi privire de azur
Pleca spre anticele coruri…
____________
DOAR TU…
Fond muzical:”Ciacona în fa minor” de Johann Pachelbel
La Orga Bisericii Negre din Braşov: Hans Eckart Schlandt
*********
Ni-i foarte scurtă viaţa pentru tine,
Ciaconă de atingeri şi refluxuri,
Prin geana de lumină, cabotine,
Respingi ocheade zămislite-n luxuri.
Tu ai vorbit dezintegrării lumii
Şi, cometând mercurion prin vene,
Nu-ncărunţeşti ca noi sub oaza lunii
Şi nu tronezi peste solii obscene…
____________
SUNT PESCĂRUŞUL NINS…
Sunt pescăruşul nins al stâncilor de sipet
Mă doare nemişcarea, nu calul alb, agrest,
În mine se lovesc însingurări de clipe
Cu clipe de ţărm şi mare în requiem celest.
Refluxul nou zvoneşte plecarea unui nor
Necapătul acesta nu-l pot cuprinde eu
Sunt ochiul unduirii în fiecare zbor
Neînţeles de valul adormitor şi greu…
____________
ZĂU
Sunt mai desuet ca rima lui Conachi
nici cât ultima lacrimă
scursă la dispariţia lui
nu fac.
Mai bine eram secundar de ceas
n-aveam nostalgii
dacă mă-ntorceai, simulam timpul.
____________
SENS
o să venim la înmormântare
munţii nu ca preoţi
în fiecare din noi
vom săpa
în fiecare din noi
vom îngropa teama
vom boci râzând
sărutându-ne
ca două cruci lipite
vom alterna lumânărilor
sensul
atât. la mulţi ani.
PAUL POLIDOR
Lasă un comentariu